منبع مطلبی که در مورد اختتامیه جشنواره فیلم فجر برایتان آماده کردم ، از بانی فیلم است.لازم به ذکر است که این مطلب بیشتر به اتفاقات و حواشی جشنواره فیلم فجر می پردازد و من به دلیل حواشی زیادی که اختتامیه جشنواره داشت بیشتر خواستم به این مسائل بپردازم و کمتر از برندگان سیمرغ های جشنواره که در خبرگزاری های مختلف قابل دسترس است صحبتی شود و با دیدن این یادداشت بانی فیلم تصمیم گرفتم این مطلب را روی وبلاگ بگذارم چون از مطلبی که خودم آماده کرده بودم کامل تر بود.ان شاءالله در مطالب بعدی بیشتر به فیلم های برنده سیمرغ جشنواره از جمله
به رنگ ارغوان که بهترین فیلم شد و فیلم های مورد توجه دیگر در جشنواره خواهم پرداخت.
یادداشتی بر اتفاقات اختتامیه جشنواره فیلم فجر
بازگشت به نقطه صفر

هنر هر جشنواره ای برگزاری یک مراسم اختتامیه با شکوه و منظم است به طوری که شرکت کنندگان در پایان این فستیوال تصور می کنند،مجموعه ای از بهترین آثار سینمایی جهان را تماشا کرده اند.اما برگزارکنندگان جشنواره فجر هنر بزرگتری دارند. مراسم اختتامیه یا اصلا هر مراسم پرجمعیتی که احتیاج به نظم و ترتیب دارد را،به بدترین شکل ممکن برگزار می کنند.در این میان اگر چند فیلم درجه یک و چند اتفاق مهم در جشنواره افتاده باشد به لطف برگزاری همین مراسم در سایه قرار می گیرد.اختتامیهء جشنواره بیست و هشتم اوج بی نظمی برگزاری یک جشن بود.ناهماهنگی این اختتامیه و این دوره در چند پرده به نمایش درآمد.
پرده اول: تعدادی آدم غیرفرهنگی مسئول ورود و خروج حاضران به برج میلاد بودند.مسئولانی که کوچکترین شناختی نسبت به خبرنگاران و حتی هنرمندان مهمان حاضر در مراسم نداشتند و بدترین الفاظ را نثار تعدادی از مهمانان کردند و حتی چند خبرنگار (خبرنگار رادیو فرهنگ) را مضروب کردند! ماجرا برای خبرنگاران به همین جا ختم نشد.سالن میلاد به لطف این بی مسئولیتی ها برگزارکنندگان مراسم پر بود از چهره های ناآشنا و علاقه مندان به سینما و بازیگری بود.نمی دانیم چرا تصور می کنند جمعیت بیشتر ، نشانه رونق و استقبال بیشتر از جشنواره است؛ تا جایی که دعوت از بسیاری از کاندیداها را فراموش کرده بودند و تعدادی از هنرمندان حاضر در مراسم جایی برای نشستن نداشتند.اصحاب رسانه هم که مثل همیشه در اولویت آخر قرار دارند.آدم های غیرفرهنگی حتی با زور!خبرنگاران را از روی صندلی خودشان بلند کردند تا فاصله نزدیک تری به صحنه داشته باشند.

پرده دوم: ذوق زدگی برای راضی نگه داشتن همه کاندیداها در مراسم اختتامیه مشهود بود. در این میان اهدای دو سیمرغ در رشته هایی چون صداگذاری، موسیقی و جلوه های ویژه و دادن تعدادی دیپلم افتخار از نکات قابل تأمل اهدای جوایز است.اهدای دو جایزه ویژه هیأت داوران و دیپلم افتخار ویژه هیأت داوران (این جایزه برای اولین بار در تاریخ جشنواره اهدا شده است) نیز اوج راضی نگه داشتن کاندیداها توسط هیأت داوران بود.در انتخاب برخی کاندیداها هم ابهامات زیادی وجود داشت وگویا برگزارکنندگان جشنواره روی اصل حضور قطعی برندگان اصلی در مراسم اختتامیه تأکید زیادی داشتند.این موضوع درباره افراد شناخته شده مثل بازیگران بیشتر نمود داشت. نمی دانیم مبنای اهدای جایزه به مهدی فقیه چه بود . سیمرغی که چهارشنبه شب به فقیه اهدا شد احترام گذاشتن به این بازیگر پیشکسوت نبود. فقیه از ابتدای حضورش در سینما و تلویزیون نقش های ماندگار بسیاری را بازی کرده و در این شرایط اهدای جایزه به او در فیلم «ملک سلیمان» دور از شأن این بازیگر است ؛آن هم برای نقشی که دوبله شده و شخص دیگری در طول فیلم به جای او حرف زده است.از جشنواره هشتم(1368) به این طرف در حالی که هنوز برخی فیلم ها دوبله می شدند معمولا بازیگران اصلی جای خودشان حرف می زدند چرا که داوران جشنواره به بازیگرانی که صدایشان دوبله می شد جایزه نمی دادند.حال بعد از گذشت دو دهه به نقطهء صفر بازگشته ایم.
پرده سوم: اوج بی نظمی مراسم اختتامیه هنگام اهدای سیمرغ صداگذاری رقم خورد.در حالی که مسئولان جشنواره روی برگه ای که به دست مجری مراسم داده بودند نام سیدرضا علوی(آل)- نه علویان- را به عنوان برنده سیمرغ صداگذاری نوشته بودند، علی معلم(مجری مراسم) در موقعیتی عجیب (علیرضا علویان صداگذار «آناهیتا» بود و صداگذار « آل» فرامرز ابوالصدق ) تصمیم گرفت نام فرامرز ابوالصدق برای صداگذاری فیلمی که خودش تهیه کننده اش بوده را اعلام کند.ابوالصدق هم از همه جا بی خبر روی صحنه رفت غافل از اینکه در لوح تقدیری که به او اهدا شده نام علویان نوشته شده است.نتیجه این می شود که چند دقیقه بعد برگزارکنندگان مراسم بدون اینکه حاضر شوند اشتباه خود را در حضور مردم توسط مجری روی سن تصحیح کنند سیمرغ را خیلی مخفیانه به علیرضا علویان می دهند.شاید نگرانی از علنی شدن این موضوع باعث شده اشتباه به این بزرگی روز بعد در سایت جشنواره اصلاح شود.حالا می فهمیم حرف حمید فرخ نژاد چقدر درست بوده. او همان روز اختتامیه مراسم در جمعی به شوخی گفت:« تا زمانی که سیمرغ را به خانه ات نبردی روی طاقچه نگذاشتی معلوم نیست جایزه نصیبت شده است!»
پرده چهارم: بدون هیچ توضیح اضافه ای بخش هایی از حرف های یک مستندساز سوئیسی که در مراسم اختتامیه حضور داشته را مرور می کنیم.این مطلب را سایت جشنواره یک روز بعد از اختتامیه روی خروجی خود گذاشته است.مارک ولفنس برگر خبرنگار و مستندسازی سوئیسی گفت: مراسم و حضور گرم مخاطبان و هنرمندان مرا به شدت تحت تأثیر قرار دارد و چنین گرمی و هیجانی باعث تعجبم شد.برخلاف برخی جشنواره های جهانی که مراسم افتتاحیه و اختتامیه آن ها به صورت رسمی و خشک برگزار می شود جشنواره فیلم فجر و انرژی مخاطبان، برایم تجربه ای لذت بخش بود...!!!