سینمای جنگ در جهان
بخش پایانی
نگاهی به ژانر جنگ در سینمای جهان
زیر-ژانرهای سینمای جنگ

سینمای جنگ نیز همچون سایر ژانرهای سینمایی،از زیرژانزهای مشخص و متمایزی برخوردار است که کلیت آنها تصویر ژانر جنگ را ارائه می دهد.بررسی این زیر-ژانرها کمک شایانی به تجزیه و تحلیل ژانری سینمای جنگ می کند و ابزار مناسبی برای بررسی و مطالعه موردی این سینما نیز می شود.در زیر تعدادی از زیر-ژانرها به اختصار معرفی می شوند:
1)فیلم های مأموریتی: در این فیلم ها یک گروه نظامی برای انجام مأموریتی نظامی به دل دشمن نفوذ می کند.بخشی از زمان و روایت فیلم به نمایش نحوهء آموزش نظامیان، طراحی عملیات،تصمیم گیری افسران ارشد و غیره می گذرد.بخش میانی به انجام عملیات مقدماتی عملیات و آشنایی با شخصیت ها در دل مأموریت می پردازد و در بخش نهایی نیز نبرد نهایی تصویر می شود که نقطهء اوج فیلم است.نمونه فیلم های مأموریتی: به یک سرخ بزرگ(ساموئل فولر-1980)،اینک آخرالزمان(فرانسیس فورد کاپولا-1979)،نجات سرباز رایان(استیون اسپیلبرگ-1998)و... میتوان اشاره کرد.

2)فیلم های اردوگاهی: این فیلمها نیز شرح ماجرای اسرای جنگی در اردوگاههای آلمانی هاست و عمدتا روایت آن برطراحی نقشهء فرار استوار است؛ روایتی که در پایان غالباً موفقیت آمیز است.از فیلم های شاخص این زیر-ژانر جنگی می توان به: توهم بزرگ(ژان رنوار-1937)،فرار بزرگ(جان استرجس-1963)، تپه(سیدنی لومت-1965) اشاره کرد.
3)لژیونری: این فیلم ها دربارهء جنگیدن گروهی سرباز خارجی برای ارتش های دیگر کشورهاست.غالباً انگیزه های شخصی و سیاسی مهم ترین محرک این افراد برای شرکت در این جنگ های غیروطنی است.گاهی اوقات هم این نیروها ابتدا به قصد و نیت مادی وارد جنگ می شوند، اما به تدریج دارای انگیزه های انسانی و عاطفی می شوند.از مهمترین فیلم های جنگی لژیونری می توان به: دروازه چین(ساموئل فولر-1957)،بوژست(ویلیام ولمن-1939)،سالوادور(الیور استون-1986) و غیره اشاره کرد.
۴)فیلم های دریانوردی: این فیلم ها نیز عموما دربارهءیک زیردریایی یا ناوجنگی است که به مأموریتی استفاده می شود. در طول فیلم ما با شخصیت های مختلف این زیردریایی یا ناو آشنا می شویم و غالباً نیز با یک صحنهء جنگ دریایی روبرو هستیم.از مهم ترین فیلم های دریانوردی: زیردریایی( ولفگانگ پترسون-1981)، در کشتی ای که خدمت کردیم(دیویدلین-1942) و غیره را می توان نام برد.
5)فیلم های پادگانی: این فیلم ها دربارهء محیط پادگان وگروهی نظامی است که در آن مشغول خدمت یا آموزش هستند.از مهمترین این فیلم ها: غلاف تمام فلزی(استنلی کوبریک-1987) و دوراهی(مایک نیکولز) و... اشاره کرد.
6)فیلم های تبعات جنگ: این فیلم ها بعد از پایان هرجنگ ساخته می شوند و به مسائل و مشکلات حاصل دوران جنگ می پردازند. غالب این فیلم ها لحن و نگاهی انتقادی به جنگ دارند و به طورکلی جنگ را پدیده ای مذموم به شمار می آورند. از مهمترین فیلم های تبعات جنگ: راننده تاکسی( مارتین اسکورسیزی- 1976)، متولد چهارم ژوئیه(الیوراستون-1989) اشاره کرد.
7)فیلم های مقاومت: این فیلم ها دربارهء مبارزهء گروههای مردمی در برابر اشغالگران است.فیلم هایی مثل: خاکستر و الماس(آندره وایدا-1958)، رم شهر بی دفاع(روبرتو روسلینی1945) از این دست فیلم ها هستند.
۸)فیلم های آدم سوزی: بیشتر در مورد کشتار جمعی اسرای غیرنظامی بخصوص یهودیان توسط ارتش آلمان در جنگ جهانی دوم است که پرسر وصداترین آنها فیلم فهرست شیندلر(استیون اسپیلبرگ-1993) است.
9)فیلم های هوانوردی: در مورداین زیر-ژانر باید به این نکته اشاره کرد که یکی از مهم ترین زیر-ژانرهای سینمای جنگ است.
با همهء تفاسیری که در مطالب بالا صورت گرفت باید این نکته را ذکر کرد که بسیاری از فیلم هایی که اشاره شد را شاید بتوان در زیر-ژانرهای مختلفی طبقه بندی کرد به طور مثال امکان دارد نیمهء اول فیلمی به لحاظ عناصر نحوی معنایی ژانر به زیر-ژانر پادگانی نسبت داد در حالی که نیمهء دوم آن را به زیر-ژانر مأموریتی.







